Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej firm i sklepów produkujących odzież i produkty z nadrukiem, tym samym to dobry czas dla drukarni, które specjalizują się w różnych metodach znakowania. Jednak tu pojawia się pytanie, która metoda sprawdzi się lepiej dla naszego biznesu?
Czy pozostać tradycjonalistą, czy lepiej zaryzykować i postawić na druk cyfrowy? Jakie czynniki warunkują, że ten model biznesu będzie rentowny dla Twojego sklepu czy drukarni? Którą technikę wybrać? Jakie czynniki wziąć pod uwagę? W tym artykule znajdziesz rzeczowe podsumowanie różnic pomiędzy nadrukiem DTG, DTF i sitodrukiem. Podpowiemy, którą metodę mógłbyś wybrać. O innych technikach zdobienia tekstyliów napiszemy w kolejnych artykułach.
DTF, DTG czy sitodruk – co oznacza każda z tych metod druku?
Skupimy się dzisiaj na porównaniu trzech obecnie najbardziej popularnych metod druku tj. metodzie druku cyfrowego DTF, DTG oraz metodzie sitodruku.
DTF – Direct-to-film – najnowsza z technik zdobienia, oznacza metodę naniesienia atramentu na dedykowaną do tej techniki folię, użycie kleju transferowego do tkanin, używanego również w sitodruku oraz naniesienie przygotowanego nadruku na podłoże tekstylne za pomocą prasy transferowej.
DTG – Direct-to-garmet – oznacza druk bezpośredni na podłożu bawełnianym lub na mieszance z przewagą włókien naturalnych. Nadruk następuje w drukarce DTG, atrament wnika w strukturę tkaniny, odwzorowując odpowiednią grafikę. Nadruk utrwalany jest poprzez wygrzanie w prasie termotransferowej.
Sitodruk – najstarsza metoda zdobienia podłoży tkaninowych, polegająca na nanoszeniu grafiki za pomocą specjalnych sit. Wydruk jest tworzony przez przetłaczanie farby na podłoże (przy pomocy specjalnych urządzeń lub ręcznie). W procesie druku farba jest rozprowadzana na całej powierzchni siatki i przesuwającą się po niej raklą jest przeciskana przez wolne oczka siatki bezpośrednio na podłoże drukowe.
Przy wyborze jednej z powyższych metod należy sobie zadać zasadnicze pytanie – czy jesteś drukarnią, która specjalizuje się w obsłudze klientów indywidualnych, czy świadczysz usługi druku dla firm i instytucji? Kim są Twoi klienci i jaki masz pomysł na biznes w zakresie zdobienia tekstyliów? Postaramy się krótko przybliżyć zalety i ograniczenia każdej z wymienionych metod.
Kiedy powinniśmy zdecydować się na druk cyfrowy DTG?
DTG, jako innowacja, powstała kilkanaście lat temu i jest jedną z technologii druku cyfrowego, polegającą na wykonaniu nadruku bezpośrednio na podłożu. Początkowo używana na jasnych podłożach bawełnianych, z czasem rozwijała się i aktualnie umożliwia szersze zastosowanie, również na ciemnych podłożach, jak i na produktach o mieszanym składzie.
Bezwzględną zaletą druku DTG jest dokładne i precyzyjne oddanie głębi oraz przejść tonalnych kolorów, dzięki czemu nadruk jest wyraźny, nasycony, efektowny, a przy tym bardzo trwały. Dodatkową zaletą aplikacji wykonanej przy pomocy druku DTG jest przepuszczalność — nadrukowany materiał oddycha. Druk DTG, w odróżnieniu od druku cyfrowego DTF, nie korzysta z kleju, który utrwala nadruk na wybranym materiale. Tak przygotowany nadruk jest lekki, na białych tkaninach praktycznie niewyczuwalny.
Inaczej jest niestety w przypadku nadruku na ciemnych tkaninach, tutaj struktura druku w większości przypadków będzie wykrywalna, ze względu na tzw. poddruk białym kolorem, który z jednej strony uwypukli kolory grafiki, ale z drugiej strony będzie dodatkową warstwą usztywniającą. Druk DTG charakteryzuje się wysoką odpornością na spieranie — porównywalną z wysoką jakością i wytrzymałością sitodruku.
Kiedy warto wybrać właśnie tę metodę DTG?
Przede wszystkim wtedy, kiedy na tkaninie chcemy umieścić pełno-kolorową grafikę. Technologia DTG pozwala nam drukować na materiale zdjęcia niemal z fotograficzną dokładnością. Na cenę nadruku wpływa ilość zużytego tuszu, co jest uzależnione od samej grafiki i jej wielkości. Co jest jeszcze bardzo istotne? Druk cyfrowy DTG opłaca się nam już przy 1 szt. nadruku. Dlaczego? Ponieważ nie ponosimy kosztów związanych z takim przygotowaniem, jak tego wymaga sitodruk. Ponadto, niewątpliwą zaletą DTG jest czas realizacji nadruku, w przypadku druku cyfrowego zazwyczaj to tylko kilka minut. Druk DTG działa również w zgodzie z filozofią zero-waste, minimalizuje zapasy materiałów, ma pozytywny wpływ na środowisko.
Kompleksowe rozwiązania do druku DTF
Zalety DTG:
- wysoka jakość nadruku
- wysoka trwałość nadruku
- bardzo dobre odwzorowanie kolorów z przejściami tonalnymi
- lekki nadruk, który może oddychać – na jasnych podłożach
- krótki czas druku
Minusy DTG:
- wysokie koszty przy dużych seriach w odniesieniu do sitodruku, wynikające ze zużycia atramentów oraz kosztu obsługi operatora realizującego zlecenie
- wyczuwalny druk na ciemnych materiałach
- brak możliwości uzyskania efektów specjalnych na nadruku
Ograniczenia druku DTG
DTG jest wygodną i efektywną metodą nadruku w przypadku małych zamówień, krótkich, indywidualnych serii. Niestety jeśli mamy duże zamówienie, koszt realizacji nadruku, w porównaniu do metody sitodruku, może stanowić problem. Decydując się na druk metodą DTG, powinniśmy wziąć pod uwagę, że czas realizacji zamówienia może być znacznie dłuższy, co będzie miało przełożenie na koszt realizacji (koszt osobowy oraz szybkość pracy operatora). Ponadto istnieje możliwość wystąpienia drobnych różnic w kolorystyce pomiędzy tekstyliami, np. gdy chcemy wykonać ten sam nadruk na różnych typach tkanin – różniących się pod względem składu i chłonności.
DTG czy DTF?
DTF to innowacyjna metoda druku cyfrowego, która zyskuje na popularności z dnia na dzień. DTF niweluje wszelkie problemy i trudności wynikające z nadruku bezpośrednio na tekstyliach, zachowując przy tym wysoką jakość i gradację kolorów. Metoda druku DTF łączy cyfrową jakość nadruku i trwałość nadruku sitowego.
Zadruk jest wykonywany na folii DTF, co pozwala na ograniczenie ilość zużywanego atramentu. Następnie zadrukowana folia posypywana jest klejem termoaktywnym. Nadruk, z naniesionym klejem, musi zostać wysuszony za pomocą tunelu lub prasy termotransferowej, w wyniku czego klej łączy się z tuszem. Odpowiednio wysuszony produkt stanowi transfer gotowy do aplikacji na tkaninę. Powstały druk charakteryzuje się wysoką jakością i trwałością.
Doskonale sprawdzi się w przypadku małych, personalizowanych zamówień lub zdobienia zróżnicowanymi elementami w różnych miejscach wyrobu, które można wydrukować na jednym arkuszu folii. W odróżnieniu od druku DTG, tekstylia nie wymagają wcześniejszego pokrycia pretreatmentem, a nadruk jest mniej wrażliwy na jakość bawełny, na którą jest aplikowany.
DTF daje również możliwość aplikacji na różnego typu materiały. Przygotowany nadruk, może być transferowany na różne produkty np. czapki, koszulki, torby, szaliki etc . Ponadto, transfer DTF może być tańszy od wydruku DTG-im więcej użytków na arkuszu wydrukujemy, tym koszt jednostkowy produktu ostatecznego jest niższy.
Zalety DTF:
- wysoka jakość i możliwość druku z gradacjami koloru
- wysoka trwałość nadruku
- niskie koszty przy krótkich seriach i wydrukach wielu elementów na jednym arkuszu
- możliwość wcześniejszego przygotowania wielu elementów (różnych wzorów) do szybkiego transferu przy realizacji indywidualnych zleceń
- nie wymaga wcześniejszego pokrycia podłoża pretreatmentem
- możliwość aplikacji nadruku na różnych materiałach
Minusy DTF:
- wyższe koszty przy dużych zamówieniach
- ograniczenie przepuszczalności powietrza
- brak możliwości uzyskania efektów specjalnych na nadruku
Ograniczenia DTF:
Ograniczenia druku metodą DTF, mogą wynikać z wysokich kosztów, w przypadku dużych zamówień. Przygotowany nadruk z uwagi na użycie kleju przy termotransferze ogranicza przepuszczalność powietrza.
Dla kogo metoda sitodruku?
Jeśli choć trochę interesujesz się sposobem wykonywania nadruków na tekstyliach, metoda sitodruku powinna być Ci znana, to jedna z najstarszych i najtrwalszych metod drukowania. Farby sitodrukowe są odporne na czyszczenie, uszkodzenia mechaniczne, wilgoć, a nawet promienie UV. Do sitodruku używa się dużej ilości farby (większej niż w przypadku DTG czy DTF).
Nadruk sitodruku powstaje w następstwie przeciskania farby przez specjalne sito – czyli specjalnie przygotowaną matrycę — ramę, na którą napięta jest siatka o bardzo drobnych dziurkach. Po przedostaniu się przez sito farba w wysokiej temperaturze zostaje zgrzana z włóknami tekstyliów. Tworzy wówczas trwały i plastyczny nadruk. Grubość nadruku jest wyczuwalna w zależności od rodzaju zastosowanych farb.
Sitodruk jest doskonałą metodą wykonywania nadruków przy jednym do kilku kolorach. W tej metodzie, każdy kolejny kolor jest dokładany na materiał osobno, będąc dokładnie dopasowanym do pozostałych. Kolory nadruków wykonanych sitodrukiem są żywe i intensywne. Metoda sitodruku sprawdzi się, szczególnie jeśli chcemy umieścić nadruk na odzieży reklamowej np. logotyp lub nazwę firmy. Sitodruk naniesiemy praktycznie na każdy materiał m.in. na: koszuli, koszulki polowe, koszulki sportowe, bluzy, a nawet na odzież roboczą. Jest to jedyna technika, która umożliwia nanoszenie na tekstylia również farb specjalnych (tzw. uszlachetnianie druku), m.in. farb metalizowanych, puchnących lub fluorescencyjnych, brokatu, druku 3D etc. Wykonywane wzory można nadrukować z bardzo dużą dokładnością, odwzorowanie drobnych elementów nie jest problemem.
Zalety sitodruku:
- wysoka odporność nadruku na uszkodzenia mechaniczne i termiczne
- korzystne rozwiązanie przy dużych zamówieniach
- aplikacja nadruku na różnych tekstyliach
- możliwość nanoszenie farb specjalnych i efektów specjalnych
Ograniczenia sitodruku
Głównym ograniczeniem dla metody sitodruku jest wysoki koszt przy małych zamówieniach oraz wielokolorowych, wymagających przygotowania wielu sit zleceniach. Koszt w nadruku tą metodą wynika z nakładów finansowych poniesionych na:
- separacje kolorów grafik, przygotowania i wykonania sita
- przygotowania odpowiednich kolorów farb,
- rejestr/ustawienia karuzeli do sitodruku.
Dlatego też, w przeliczeniu na koszt jednostkowy, metoda ta jest opłacalna przy średnich i dużych nakładach. Ponadto nadruk wykonywany metodą sitodruku, w przypadku gradientu kolorów jest niższej jakości, w porównaniu do nadruków uzyskanych metodami cyfrowymi.
Minusy sitodruku:
- wysokie koszty przy małych zamówieniach/złożonych grafikach
- długi czas przygotowania pracy
- ograniczenia poziomu rozdzielczości nadruku w porównaniu do druku cyfrowego
Podsumowując nie ma jednej, idealnej czy najlepszej, metody nadruku. DTF, DTG czy sitodruk będzie tak samo dobry w danej sytuacji w której jej potrzebujesz. To która metoda sprawdzi się w Twoim biznesie, zależy od Twoich klientów i ich potrzeb 😊.
Potrzebujesz wsparcia, porady napisz lub zadzwoń do nas korzystając z guzików poniżej: